Για την παιδεία των αναγκών μας και τον ολοκληρωμένο άνθρωπο
Την εποχή της πιο βάρβαρης επίθεσης στα δικαιώματα εργαζόμενων, συνταξιούχων και νεολαίας, η τρικομματική, φασιστική κυβέρνηση βάζει στο στόχαστρό της εκτός από τους μισθούς, τις συντάξεις, τα δημοκρατικά δικαιώματα και την Παιδεία.
Το «Σχέδιο Αθηνά» στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ, οι νέοι προσανατολισμοί των Αναλυτικών Προγραμμάτων στην υποχρεωτική και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η αξιολόγηση και ο συνεχής πόλεμος στους εκπαιδευτικούς (πενιχρός μισθός, διώξεις, δυσφήμιση), η άμετρη εξάπλωση της επιρροής της Χρυσής Αυγής στα σχολεία σε συνδυασμό με την δίωξη κάθε δασκάλου – αγωνιστή που τολμά να αρθρώσει αντιρατσιστικό λόγο και τέλος ο εν γένει εκφασισμός του εκπαιδευτικού συστήματος και του περιεχομένου του, δημιουργούν ένα ζοφερό τοπίο στον πιο νευραλγικό τομέα μιας κοινωνίας: την Παιδεία.
Σήμερα, προβάλλεται ως ζήτημα το κλείσιμο και η μεταφορά σχολών ή όχι. Τα τριτοβάθμια ιδρύματα παρουσιάζονται σαν «κότες με τα χρυσά αυγά» για την τοπική οικονομία και η εκπαιδευτική πολιτική εκφυλίζεται σε μέσο ψηφοθηρίας. Το πραγματικό ερώτημα όμως είναι η ίδια η ποιότητα, η κατεύθυνση και ο προσανατολισμός της Παιδείας καθώς σήμερα παρουσιάζεται υποταγμένη στις ανάγκες του κεφαλαίου και της αγοράς και όχι στις ανάγκες των εργαζόμενων και της νεολαίας. Στο σημερινό Επιχειρηματικό Πανεπιστήμιο η έρευνα, η επιστήμη και η γνώση είναι εμπόρευμα και όχι κοινωνικό αγαθό, ως κατάκτηση του ανθρώπινου πνεύματος.
Σήμερα, στα σχολεία η γνώση κατακερματίζεται. Οι μαθητές δεν αποκτούν ολοκληρωμένη θέαση και γνώση του κόσμου ώστε να γίνουν ολοκληρωμένοι και κριτικά σκεπτόμενοι άνθρωποι, αλλά συγκεντρώνουν «δεξιότητες» που μετρούνται με ποσοτικούς δείκτες (;) και αποτελούν τα «εφόδια» του σύγχρονου εργαζόμενου που έχει ανάγκη η αγορά. Ενός εργαζόμενου ικανού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του εργοδότη αλλά ημιμαθούς. Ενός εργαζόμενου ευέλικτου και πειθαρχημένου, που δεν θα γνωρίζει σε βάθος, δεν θα κρίνει και άρα δεν θα αμφισβητεί ούτε θα εξεγείρεται.
Σήμερα η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία εκφυλίζεται σε ένα αέναο κυνήγι ύλης και βαθμών. Η μάθηση μετατρέπεται σε στείρα εφαρμογή προγραμμάτων. Οι μαθητές στοιβάζονται σε πολυπληθείς τάξεις. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ανύπαρκτο και οι κακοπληρωμένοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν πειθαρχικά και διώξεις. Η φασιστική ιδεολογία ανθεί και υποστηρίζεται αφενός από το κλίμα τρομοκρατίας που έχει εδραιώσει η κυβέρνηση προς τους εκπαιδευτικούς, αφετέρου από το ίδιο το περιεχόμενο μιας εκπαίδευσης που χαλκεύει την ιστορία, που ηρωοποιεί τον Μεταξά και τον Παπαδόπουλο και επιμένει να αγνοεί τις πιο μαχητικές στιγμές του εργατικού κινήματος.
Για μια απελευθερωτική Παιδεία
Η παιδεία για μας δεν αποτελεί το «μέσο» για την εξεύρεση δουλειάς αλλά μια συνολικότερη ανάγκη! Την ανάγκη, όλοι οι εργαζόμενοι και η νεολαία, να διαμορφώνουν μια ελεύθερη, κριτικά σκεπτόμενη και ανήσυχη προσωπικότητα. Γιατί έτσι, ξεπερνούν τις προλήψεις, τους ανορθολογισμούς, την αδυναμία να κατανοήσουν τον κόσμο και τους νόμους που τον διέπουν. Εν τέλει διαμορφώνουν την δυνατότητα της σφαιρικής κριτικής ανάλυσης και της δημιουργικής παρέμβασης πάνω στη ζωή και την κοινωνία που ζουν. Αυτός ο ρόλος της μόρφωσης, η αυταξία της, δεν μπορεί να φυλακιστεί απλά και μόνο στην προσφορά κάποιων επαγγελματικών δεξιοτήτων. Οι νέοι, και όχι μόνο αυτοί, έχουν ανάγκη τη γνώση για πολύ περισσότερους λόγους και όχι μόνο ως “εφόδιο για δουλειά”. Αυτό, άλλωστε, υπογραμμίζει και η λαϊκή θυμοσοφία: “Άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο”.
Οι νέοι χρειάζονται την παιδεία ως ένα από τα μέσα της απελευθέρωσης του ανθρώπου από κάθε αποξένωση, καταπίεση και εξουσία και όχι για να γίνουν αποτελεσματικά εξαρτήματα της καπιταλιστικής παραγωγής και των προοδευτικών παραλλαγών της.
Διαδικασίες όπως τα δεσμευτικά αναλυτικά προγράμματα, η αυθεντία του καθηγητή, ο μονόλογος, ο παπαγαλισμός, η εξετασιομανία, η πειθάρχηση, ο πειθαναγκανασμός, η μοναδικότητά του ενός συγγράμματος, η φυλακή της βαθμολογίας και τόσες άλλες δεν μπορούν να έχουν σχέση με αυτήν την Παιδεία.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Ενιαίο Δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο
Αυτή η παιδεία δεν μπορεί να αποτελεί προνόμιο των λίγων αλλά δικαίωμα, ανάγκη και απαίτηση όλων. Η μόρφωση είναι ισότιμο δικαίωμα όλων των πολιτών και όχι μόνο των οικονομικά ισχυρών. Η πρόσβαση σε όλο τον πλούτο της ανθρώπινης σκέψης και του πολιτισμού πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους από την κοινωνία.
Ενιαία Πανεπιστημιακή εκπαίδευση
Αυτή η παιδεία δεν μπορεί να είναι ένας κλειστός μηχανισμός που αποκλείει με οποιονδήποτε τρόπο (οικονομικό, ταξικό, εξεταστικό, ηλικιακό κοκ) και κατακερματίζει τη γνώση σε διαφορετικές ταχύτητες και κλειστά μεταξύ τους επίπεδα. Θα πρέπει η γνώση και η έρευνα να προσεγγιστούν με άλλον τρόπο.
Δωρεάν σίτιση, στέγαση, μετακίνηση, συγγράμματα για όλους
Μια σχολή και ένα πτυχίο ανά γνωστικό αντικείμενο
Γνώση και έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες: Μια παιδεία που αντιμετωπίζει τη γνώση και την έρευνα κριτικά και δημιουργικά καθώς προσπαθεί να τις αποσυνδέσει από τη λογική της αγοράς και της κερδοφορίας και να τις συνδέσει με τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες πέρα και έξω από τις ανάγκες του κεφαλαίου και των επιχειρήσεων.
Φοιτητικός-Εργατικός έλεγχος: Η κριτική όχι μόνο της γνώσης αλλά και της ίδιας της λειτουργίας και του χαρακτήρα της εκπαίδευσης πρέπει να είναι στα χέρια των εργαζόμενων και της νεολαίας.
Ίσα εργασιακά – δημοκρατικά – κοινωνικά δικαιώματα.
Διεύρυνση του Ασύλου σε όλους τους χώρους εργασίας και εκπαίδευσης.
Καμία δίωξη αγωνιστών εκπαιδευτικών.
Έξω οι φασίστες από τα σχολεία – Όχι στον εκφασισμό της εκπαίδευσης.
Εκδήλωση
Με θέμα: «Από την παιδεία της κρίσης στην παιδεία των αναγκών μας.»
Στο Εντευκτήριο στο τρένο, Σάββατο 13/04, ώρα 19.00 μ.μ.
Νέο Αριστερό Ρεύμα – νεολαία Κομμουνιστική Απελευθέρωση,
οργανώσεις που συμμετέχουν στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ
http:www.nka.gr mail: [email protected]