νΚΑ: Σχολεία με “φιλανθρωπίες”; Όχι, ευχαριστούμε!

νΚΑ: Σχολεία με “φιλανθρωπίες”; Όχι, ευχαριστούμε!

Ανακοίνωση της νεολαίας Κομμουνιστική Απελευθέρωση σχετικά με τα “Δημόσια” Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ).

Με τους αγώνες μας θα επιβάλουμε την δημόσια, δωρεάν παιδεία για τις ανάγκες του λαού και της νεολάιας και όχι των καπιταλιστικών κερδών!

Με καταιγισμό νομοθετικών πρωτοβουλιών το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση συνθέτει το puzzle των αντιδραστικών καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων της πλήρους αποδόμησης του δημόσιου σχολείου ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Πιάνουν το νήμα από Διαμαντόπουλου, Αρβανιτόπουλο, Γαβρόγλου και όλους τους μετέπειτα Υπουργούς που σε πλήρη συμφωνία με τους υπερεθνικούς οργανισμούς και το κεφάλαιο επιδιώκουν να συνδέσουν την εκπαίδευση με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην οικονομία και την εργασία.

Την περασμένη βδομάδα ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο της ΝΔ με τις ευλογίες του ΠΑΣΟΚ και της «υποτιθέμενης αντιπολιτευόμενης» Πλεύσης Ελευθερίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, σχετικά με τη δημιουργία των λεγόμενων Ωνάσειων Πρότυπων Σχολείων. Ο νόμος περιλαμβάνει την μετατροπή 22 σχολικών μονάδων σε «Δημόσια» Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ) όπου σύμφωνα με το Onassis Foundation «θα λειτουργήσουν σε περιοχές της χώρας που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και θα δώσουν σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια, τη γνώση και το περιβάλλον που χρειάζονται για να εξελίξουν τις δεξιότητές τους.» Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα;

Τα ΔΗΜ.Ω.Σ αποτελούν για πρώτη φορά την παραχώρηση (franchise) δημόσιων σχολείων σε επιχειρηματικά συμφέροντα . Είναι η αρχή για την δημιουργία των αμερικάνικων charter schools ή των βρετανικών ακαδημιών των δημόσιων σχολείων που χρηματοδοτούνται από επιχειρηματίες. Το αφήγημα της αστικής πολιτικής είναι πανομοιότυπο. Ξεκινάνε τάχα στις κοινωνικά υποβαθμισμένες περιοχές για το “καλό” των φτωχών παιδιών και στη συνέχεια το γενίκευσαν με τραγικές συνέπειες για το δημόσιο σχολείο. Με όπλο την υποχρηματοδότηση και την εγκατάλειψη έρχονται να παρουσιάσουν την δημόσιων σχολείων ένα βήμα στην κατεύθυνση άμεσης εισβολής των ιδιωτών τηνς εμπορευματοποίησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην παιδεία, ως “σωτηρία” για το δημόσιο σχολείο. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ αποτελούν άλλο ένα σκληρό μέτρο και της κοινωνικοταξικής διαλογής μαθητών. Χιλιάδες παιδιά λαϊκών γειτονιών θα πεταχτούν έξω από τα σχολεία της γειτονιάς τους, καθώς πλέον η εισαγωγή σε αυτά θα γίνεται με εξετάσεις ενώ το ποσοστό 40-60% που θα προέρχεται από την περιοχή αποτελεί “σταγόνα στον ωκεανό”. Ταξικοί φραγμοί, σκληρά εξεταστικά πλέγματα (ΕΒΕ, Τράπεζα Θεμάτων, PISA) δεν είναι αρκετά για την κυβέρνηση, τους υπερεθνικούς οργανισμούς και το κεφάλαιο, τώρα τα διώχνουν και από το σχολείο της γειτονιάς, ορθώνοντας νέους φραγμούς στην μόρφωση τους. Σε αυτά τα σχολεία δεν χωρούν ούτε οι μαθητές με μαθησιακές ανάγκες και αναπηρίες. Ακόμη, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί θα διωχθούν από τα σχολεία τους σε δύο χρόνια και η επιλογή των εκπαιδευτικών θα γίνει κατόπιν σκληρής αξιολόγησης αλλά με προσωπικές συνεντεύξεις(!!) με τη Διοικούσα Επιτροπή των ΔΗ.ΜΩ.Σ να έχει τον τελικό λόγο.

Οι ευεργεσίες του ιδρύματος Ωνάση καθιστούν το δημόσιο σχολείο έρμαιο των ιδιωτικών συμφερόντων. Παρά ότι τυπικά αυτά τα σχολεία θα ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας, η εξάρτηση της χρηματοδότησης από το ίδρυμα και η ύπαρξη σχολικού συμβουλίου που θα παίρνει όλες τις αποφάσεις για το σχολείο και αποτελείται και από μέλη του ιδρύματος, δημιουργεί μια συνθήκη ιδιωτικοοικονομικής επιτήρησης και προσαρμογής. Τόσο ανοιχτοχέρηδες είναι οι επιχειρηματίες που παίρνουν τις δημόσιες σχολικές εγκαταστάσεις που έχει πληρώσει με τους φόρους του ο λαός και δίνοντας μερικά λεφτά, που θα γλιτώσουν από ευεργετικές φοροαπαλλαγές, και με το κράτος να χρηματοδοτεί τις λειτουργικές δαπάνες, το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, θα κάνουν κουμάντο στα σχολεία. Ο ιδιωτικός παράγοντας στην προκειμένη περίπτωση έχει το καρπούζι, έχει και το μαχαίρι, έστω και αν καμώνονται πως το Δημόσιο θα έχει την πλειοψηφία στην εννεαμελή Διοικούσα Επιτροπή .

Την ίδια στιγμή που εκατοντάδες σχολεία πανελλαδικά έχουν σημαντικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, όπου μαθητές στοιβάζονται κατά 27-30 παιδιά σε μια αίθουσα και οι υποδομές βρίσκονται σε εγκατάλειψη εξαιτίας της χρόνιας υποχρηματοδότησης η κυβέρνηση δείχνει ποιες είναι οι πραγματικές τις προτεραιότητες. Η υπηρέτηση των επιταγών του κεφαλαίου και της ΕΕ για περαιτέρω επιχειρηματικοποίηση της εκπαίδευσης και ιδιωτικοποίηση πλευρών της. Θέλουν λίγα καλά σχολεία, πρότυπα, για όσους έχουν λεφτά να κάνουν φροντιστήρια από το δημοτικό για να ανταπεξέλθουν στις εξετάσεις και πολλά υποβαθμισμένα σχολεία για τα παιδιά των γειτονιών, που και αυτά θα ψάχνουν σε λίγο χορηγούς για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Ήδη οι φροντιστηριακοί όμιλοι παίρνουν θέση με διαφημίσεις προετοιμασίας για την εισαγωγή μαθητών στα ΔΗΜ.Ω.Σ Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε εξαγγέλει νομοθετική ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα τα δημόσια πρότυπα σχολεία -άρα και τα Ωνάσεια- να πραγματοποιούν πρόγραμμα IB (International Baccalaureate). Ένα πρόγραμμα σπουδών ενός ιδιωτικού οργανισμού στη Γενεύη που δίνει απευθείας πρόσβαση σε πανεπιστήμια του εξωτερικού μόνο που με την τροπολογία της κυβέρνησης θα δίνει πρόσβαση και στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια χωρίς πανελλαδικές! Το IB σχετίζεται άμεσα με επιχειρηματικά συμφέροντα τόσο στη δευτεροβάθμια, όσο και στη τριτοβάθμια και η εισαγωγή του και στο δημόσιο σχολείο δένεται με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων και την ιδιωτικοποίηση/επιχειρηματικοποίηση του δημόσιου Πανεπιστήμιου.

Το επικείμενο νομοσχέδιο για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης δηλαδή τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την παραγωγή εξειδικευμένων στελεχών που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των επιχειρήσεων και της τοπικής αγοράς, με το κράτος να παραχωρεί δημόσιες υποδομές και το αναγκαίο προσωπικό για τη λειτουργία τους και τις επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν τον εξοπλισμό, τη πρακτική άσκηση μαθητεία και τα προγράμματα σπουδών σε συνδυασμό με τα παραπάνω δείχνει τις επιδιώξεις και τις προθέσεις του. Εκπαίδευση ποιοτική για λίγους που θα μπορούν να ανταποκριθούν και να “αριστεύσουν” στην αρένα των εξετάσεων για την πλειοψηφία το φτωχό, υποβαθμισμένο σχολείο, η δια βίου κατάρτιση και επανακατάρτιση για την απόκτηση των εφήμερων δεξιοτήτων που θα τους “εξασφαλίσουν” μια ευέλικτη, κακοπληρωμένη δουλειά, έχοντας ενσωματώσει ταυτόχρονα ως ατομική τους ευθύνη την αποτυχία στο αέναο κυνήγι του ανταγωνισμού.

Όσον αφορά το «Κοινωφελές» Ίδρυμα δεν μπορεί να γίνει πλήρως κατανοητό χωρίς να ληφθούν υπόψη οι εταιρείες του και η λειτουργία του. Μια πιο προσεκτική ματιά στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου αποκαλύπτει τη σύνδεση – ή ακόμα και τη διαπλοκή – μεταξύ του ιδρύματος, που παρουσιάζεται ως «καλοπροαίρετο», και των πολυεθνικών ναυτιλιακών και άλλων επιχειρήσεων του ομίλου. Από την αρχή, ο Ωνάσης συγκρότησε το διοικητικό συμβούλιο με τους πιο έμπιστους συνεργάτες της ναυτιλιακής του εταιρείας. Σήμερα, η σύνθεση του συμβουλίου εξακολουθεί να περιλαμβάνει τις κυρίαρχες οικονομικές και επιχειρηματικές δυνάμεις της χώρας, με πρόσωπα που έχουν άμεσους δεσμούς με τον ίδιο και τη διαχείριση του ομίλου του. Η καπιταλιστική φιλανθρωπία στα καλύτερά της.

Όσο όμως θα επιδιώκουν να χτίζουν «Ωνάσεια», «Βαρδινογιάννεια» και «Λατσέικα», το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα θα βρίσκεται στο δρόμο. Όπως και στο μεγαλειώδες φοιτητικό κίνημα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων πέρσι, λαός και νεολαία θα τους χαλάσουν τα σχέδια! Ήδη σε δήμους και περιφέρειες πραγματοποιούνται κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών και πολλά από τα σχολεία που προγραμματίζονται να «αναβαθμιστούν» βρίσκονται υπό κατάληψη. Το πλιάτσικο της εισβολής των ιδιωτών «από την πίσω πόρτα» μπορεί να βρει ανάχωμα μόνο μέσα από την συγκρότηση πανεκπαιδευτικού μετώπου κόντρα στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο και σχολείο, για μια παιδεία απελευθερωτική χωρίς ταξικούς φραγμούς και χωρίς ιδιώτες «ευεργέτες».

Με διαδηλώσεις, καταλήψεις και αγώνες οι μαθητές θα κερδίσουν!

Καθηγητές, γονείς και όλη η κοινωνία θα είναι στο πλάι τους!

// Να φύγουν οι ιδιώτες από τα δημόσια σχολεία, ούτε σκέψη για Ωνάσεια!

// Να καταργηθούν τα πρότυπα σχολεία, αναβάθμιση όλων των σχολείων!

// Να αυξηθεί η κρατική χρηματοδότηση για την παιδεία! Να προσληφθούν καθηγητές. Να επισκευαστούν όλα τα κτηριακά προβλήματα. Τμήματα μέχρι 15 παιδιών σε κάθε τάξη.

// Να καταργηθούν οι ΕΒΕ, η τράπεζα Θεμάτων και οι εξεταστικοί-ταξικοί φραγμοί. Να καταργηθεί η αυστηροποίηση των ποινών των μαθητών και η χρήση της τηλεκπαίδευσης για να ποινικοποιήσουν τους μαθητικούς αγώνες.

νεολαία Κομμουνιστική Απελευθέρωση